Koła zębate – co to jest i z czego się składa?

Koło zębate to element czynny przekładni zębatej. Może występować w formie koła lub walca i stanowić element innych mechanizmów takich jak sprzęgło zębate czy pompa zębata. Budowa kół zębatych składa się z kilku elementów do których zaliczamy wieniec zębaty, piasty oraz łącznik łączący piastę z wieńcem. Występują koła zębate, zwłaszcza takie w których występuje niewielka liczba zębów lub o małej średnicy, w której brakuje łącznika. Przy takiej budowie koła zębatego jego rolę przejmuje wieniec zębaty, który równocześnie pełni funkcję piasty. Takie koło zębate nazywane jest zębnikiem. Takie koła zębate najczęściej są bezpośrednio nacięte na wale i tworzą z nim jedną całość lub osadzona są przy użyciu połączenia wciskowego. Na elementy wieńca zębatego składają się zęby i wieniec z którego wystają zęby, a przestrzenie między nimi nazywane są wrębami.

Koło zębate jako element przekładni zębatej

Koło zębate ma zastosowanie w przekładniach zębatych. Te rozróżnia się z podziałem na kilka względów. Pierwszym kryterium podziału przekładni zębatych jest liczba stopni. Wyróżnia się przekładnie zębate jednostopniowe, w których współpracuje tylko jedna para kół zębatych oraz przekładnie wielostopniowe, w których pracuje szeregowo więcej par kół zębatych. Przełożenie całkowite takiej przekładni stanowi iloczyn przełożeń stopni.

Różne rodzaje i typy kół i przekładni zębatych

Istotne jest także umiejscowienie zębów kół. Rozróżniamy przekładnie kół zębatych z zazębieniem zębów kół zewnętrznie, zazębieniem kół zębów wewnętrznie (np. o prostych zębach). Kolejne kryterium podziału przekładni to rodzaj wykonywanego ruchu. Przekładnie obrotowe to takie w której biorą udział dwa koła zębate (ruch obrotowy zamieniamy jest w posuwisty lub posuwisty zmienia się w obrotowy). W przekładni liniowej koła zębate współpracują ze sobą z wykorzystaniem listwy zębatej zwanej po prostu zębatką.

Koło zębate stożkowe – różne przełożenie napędu

Koło stożkowe, w zależności od tego, jaki zastosowano kąt nachylenia zębów, może przenosić napęd pod różnym kątem umieszczonych zębów. Koło zębate stożkowe może mieć różne przełożenie, najczęściej spotykane są przełożenia kół zębów od 1:1 do 1:4. Koło zębate wykonane z metalu może być kształtowane na wiele sposobów. Do najpopularniejszych zaliczamy frezowanie zębów (np. moduł z frezem krążkowym lub frez palcowy), struganie zębów, dłutowanie zębów, przeciąganie zębów, czy wycinanie elektroerozyjne zębów.

Wady i zalety przekładni z zastosowaniem kół zębatych

Szacuje się, że przekładnie zębate w których główną rolę odgrywa koło zębate są przekładniami najczęściej stosowanymi w przemyśle budowie maszyn. Do ich głównych zalet należy łatwość wykonania, niewielkie gabaryty, cicha praca kół zębatych gdy są odpowiednio nasmarowane (występuje konieczność obfitego i często smarowania kół zębatych), równomierność pracy oraz wysoka sprawność kół zębatych. Same koła zębate w przekładni są zdolne do przenoszenia bardzo dużych mocy, ale nie mają naturalnego zabezpieczenia przed przeciążeniem.

Bielsko – gdzie kupić koło zębate?

Śląsk jest województwem, w którym znajdziemy firmę TechPrzem. Jej siedzibą jest miasto Bielsko-Biała. Przedsiębiorstwo specjalizuje się w produkcji kół zębatych, a w swojej bogatej ofercie produktów posiada m.in. koła zębate stożkowe. Potrzebny produkt można zamówić i opłacić za pośrednictwem strony internetowej. Dzięki sprzedaży internetowej w ciągu kilku dni koło zębate jakie jest nam potrzebne trafi do naszego domu lub firmy.